Annonce:





Hvad er solcreme?
Solcreme har til formål at beskytte huden mod den skadelige UV-stråling i sollys. Solcreme indeholder både et fysisk filter og et kemisk filter eller en kombination af begge.

Det fysiske filter består typisk af et hvidt metaloxid som reflekterer UV-strålingen fra hudens overflade.

Det kemiske filter består af et stof som i lighed med hudens eget forsvar mod UV, pigmentet melanin, absorberer UV-strålingen.

Foruden UV-filteret indeholder solcreme ofte blødgørende og fugtighedsgivende komponenter.

Graden af beskyttelse som en solcreme giver, angives ved det såkaldte faktortal. Faktor 5 betyder at man kan opholde sig fem gange så lang tid i solen, end hvis man slet ikke havde solcreme på. Ville man uden solcreme kunne opholde sig en 1 time i solen uden at blive solbrænd, så kan man altså påført faktor 5 solcreme opholde sig 5 timer i solen.

Den faktiske beskyttelse afhænger imidlertid i høj grad af hvor tykt solcremen påføres.

Faktortallet er derfor i praksis kun en information som gør det muligt at sammenligne effektiviteten af forskellige solcremer.



Mest solgte netop nu:






D-vitamin og solcreme
Når huden udsættes for sollys (UVB-stråling), dannes der D-vitamin i kroppen. D-vitamins vigtigste funktion er at hjælpe kroppen til at optage kalk og er nødvendigt for knogler og muskler. Mangel på D-vitamin øger risikoen for knogle-skørhed og kan give muskelsmerter og svage muskler. Det er vigtigt at får D-vitamin. Nogle er derfor bange for at solcreme fratager dem vigtig D-vitamin, men det er ikke noget man behøver at være bange for. Kroppen har brug for D-vitamin til især optagelse og omsætning af kalk – og dermed for udviklingen af knogler, tænder og muskler. D-vitamin dannes i huden i sommerhalvåret, når den rammes af solens ultraviolette stråler. Ifølge Kræftens Bekæmpelse rækker mellem 10 og 20 minutters sol midt på dagen tre gange ugentligt (på eksempelvis hænder og ansigt) i hele sommerhalvåret til at danne optimal mængde af D-vitamin. Hvis man bruger skygge og solcreme, forsinkes optagelsen en smule, men her er det vigtigste budskab ifølge Kræftens Bekæmpelse, at beskyttet solbadning sagtens kan gå hånd i hånd med dannelsen af D-vitamin. Det kræver dog dagligt lidt flere minutter i solen i sommerhalvåret. Optimalt for D-vitaminoptaget er faktisk en række korte ophold i solen fordelt over dagen, hvor man er sikker på ikke at få så meget sol, at huden senere bliver rød. Generelt kan man sige man rigeligt får dækket sit behov for D-vitamin selv om man bruger D-vitamin. D-vitamin mangel ses kun for personer, der stort set ikke får sol på kroppen. Det kan f.eks. være kvinder der går meget tildækket.

Hjemmelavet solcreme
Hvis du vil spare penge, så kan du også lave solcreme selv.

Til solcreme skal du bruge:
100 ml. Tiosol

500 ml. mandelolie eller anden olie efter eget valg

Fremgangsmåde:

Du skal først bestemme, hvor effektivt din solbeskyttelse skal være. Hvis der er tale om babyer/børn/sart hud skal det være mindst faktor 20.

For at lave en solcreme faktor 20 tager du

1/3 Tiosol (f.eks. 33 ml.) og

2/3 mandelolie (f..... læs mere fra menuen






Kategorier på sider:

Så meget solcreme skal du bruge Rejser og Ferie Gode råd om solcreme Nivea solcreme Flyrejser Derma solcreme Solfaktor diverse Er selvbruner farligt1111 Gode råd om after sun produkter Solbriller D vitamin og solcreme Oekologisk solcreme Baby solcreme Aftersun Hvornår er solen farligst1111 Hudpleje Solcreme faktor 20 Faktortallet Skiferie og solcreme Hjemmelavet solcreme Solcreme diverse Hvad er UV lys1111 Selvbruner Holdbarhed af solcreme Svanemærket solcreme Solhatte Hvad er sollys1111 Solcreme Forældre skyld i at børn får varige solskader Gode råd ved ophold i solen Solbeskyttelse diverse Solcreme faktor 15 Børne solcreme
 
 
 Du er her: Solcreme - Rejser Solcreme - - Hvad er Solcreme en et   









Der tages intet ansvar for oplysningerne på denne side. Siden kan kun betragtes som vejledende.